Kako postati sretan, 1.deo
Nedostatak vremena najveći je nedostatak našeg vremena.
Fred Polak
Tisuću svijeća može se zapaliti jednom svijećom,
a njen se život neće skratiti.
Sreća se nikada ne smanjuje dijeljenjem.
Buddha
Ako desetero ljudi upitate što znači "živjeti u sadašnjosti"
dobit ćete deset različitih odgovora. Kao i o vremenu, svi
govore o tome, ali čini se da nitko ništa ne poduzima. Možda je to zato što mnogi od nas uopće nisu sigurni što znači "živjeti u
sadašnjosti" i kakve bi nam to koristi moglo donijeti.
Na prvi bi pogled definirati "sada" trebao biti lak zadatak, ali
nije tako. Mogli biste reći: "Sada je sada" i na tome stati. Pripadali
biste među mudre. Zagrebemo li tek malo ispod površine
pitanja "što je sada" otkrivamo zapetljano klupko racionalnih,
ali neukrotivih crva sumnje koji jednako zbunjuju znanstvenike
i filozofe. Zapravo, traganje za sadašnjom svjesnošću j
varavim unutarnjim mirom koji on navodno otkriva zbunjuje
čovječanstvo sve od one prve iskrice svjesnosti samog sebe koja
tinjala u ljudskim očima od pradavnina.
Naša tijela i umovi razvili su se oko kratkoročnih stresova
poput neočekivano lošeg vremena, manjih okršaja sa susjednim
plemenima i povremenim penjanjem na visoko stablo u bijegu
od sabljozubog tigra i njegovih pogubnih zubi nalik na mačeve.
Pretpovijesni lovci-sakupljači radili su samo tri ili četiri dana
tjedno kako bi osigurali sve potrebno za preživljavanje. Između
dana ispunjenih stresnim događajima bili su stiješnjeni dani
dokonog druženja sa članovima klana, lijenih šetnji uz jezero i
sati provedenih u vodoravnom položaju te promatranju oblaka.
Da pokušamo odabrati jednu riječ koja bi odredila živote
suvremenih ljudi bila bi to - grozničavost. Kad smo mi u
zabilježenoj povijesti bili toliko pripremljeni za neprekidnu
aktivnost? Mi uistinu sami sebe izluđujemo. Šezdeset ili
sedamdeset godina nije dovoljno vremena da bi nam se živci,
kosti i mozak prilagodili pojačanoj aktivnosti i stresu koje nam je nametnuo suvremeni život. Naša tijela i umovi iz iskustva
znaju jesu li nas naraštaji postupne evolucije trebali pripremiti
za grubu navalu življenja u 21. stoljeću. Stvoreni su za mirniju,
kontemplativnu egzistenciju.
Ta priroda sklona promišljanju koja potječe od naših
najstarijih predaka još uvijek je s nama, genetski je kodirana u
svakoj našoj stanici i strpljivo čeka da je ponovno otkrijemo.
To je vječno prisutan ali slabašan glas koji se upinje nadjačati
sve zaglušniju grmljavinu suvremenog ludila. Ako na trenutak
poslušate čut ćete ga kako tiho moli: "Usporite! Uživajte. Pustite
da svijet prođe pokraj vas samo nekoliko minuta duže." Taj se
glas može čuti upravo sada, on ne odzvanja u našoj prošlosti,
on se ne odražava u nadanjima i strahovima naše zamišljane budućnosti. I to nas vraća u sadašnjost.
Mislimo da tratimo vrijeme kad ništa ne radimo. Ovaj problem nije pitanje količine nego kvalitete. Okretanjem prema
svojoj nutrini pomlađujemo um i tijelo tako da ih usklađujemo
s vanjskim svijetom. Odvajamo li vrijeme za sanjarenje ili meditaciju "izgubljeno" će se vrijeme posve sigurno nadoknaditi
u obnovljenoj energiji i kreativnosti.
Dnevne aktivnosti ne mogu se izbjeći i iako će nam povlačenje
od svijeta da bismo meditirali svakako donijeti koristi, promiče
nam jedna važna istina. Pogrešno pretpostavljamo da ne
možemo biti aktivni i tihi u isti čas. No ispada da možemo biti
izvana aktivni, a istodobno u nutrini mirni. Da, možete imati i
jedno i drugo. Budući da ste ljudi možete se obnavljati u hodu;
možete održavati stanje unutarnjeg mira koje vas odmara dok se
bavite svakodnevnim zadacima.
Zamislite čovjeka koji leži na leđima i gleda zvijezde. Leži ondje
već dugo i um mu je poput tihe praznine svemira. To nije um
poslovnog čovjeka ili tvorničkog radnika. Taj čovjek ne bi znao
otvoriti vrata, jesti juhu žlicom ni izgovoriti pristojan pozdrav.
A ipak je potpuno svjestan i pun pouzdanja i mira koje je ranije
bilo svojstveno samo svecima i velikim duhovnim učiteljima. Taj
je čovjek umro prije cijele jedne vječnosti, umotan u životinjsku
kožu, a oplakala ga je šačica ljudi nalik njemu - članovi njegova
klana. Njegov život kontemplacije bio je u oštroj suprotnosti
s njegovim današnjim pandanom čije su misli nalik na čvor
migoljavih zmija, a ne odraz zvjezdanih putanja. Iz sinaptičkih
veza u mozgu suvremenog čovjeka gorljivo se ispaljuju impulsi od prvog treptaja svjesnosti ujutro do posljednjeg daha uvečer
kad ga dobrodošla tišina sna oslobađa i priprema za jurnjavu
sljedećeg dana.
Naš je drevni predak u osnovi bio poput nas. U svakom
pogledu on je bio - mi. Da se rodi danas i odraste u obitelji
srednjeg sloja mislim da ga ne biste mogli izdvojiti iz skupine
njegovih suvremenih rođaka. Ali evo u čemu je problem. Sile
koje su oblikovale njegov veliki mozak i uspravno tijelo nisu one
koje suvremeni čovjek današnjice poznaje, ni najmanje. Naša
tijela i umovi, oblikovani prije no što je izmišljeno vrijeme, danas
su izloženi surovim silama koje drevni ljudi nisu poznavali. Zagađenje, iznimno stresni poslovi, pritisak višestrukih zadataka, visoka stopa razvoda, sati sjedenja pred računalom i
potreba da se dnevno 'probave' negativne vijesti koje dijelimo s
cijelim svijetom - sve su to nepoznati uzroci stresa s kojima se
naši preci nisu morali suočavati čak ni prije stotinu godina.
Ustvrdimo li da smo stvorili grozničav svijet samo ističemo
ono što je očito. Pokreće nas neutaživa potreba da popunimo
sve praznine. Znanje je novi bog. Mi mislimo da, ako nešto
poznajemo, to i posjedujemo i da imamo nad time vlast. A
ako možemo nad nečime imati vlast to možemo upotrijebiti za
daljnje širenje znanja i još veću kontrolu ili za zaštitu od zla - kako
stvarnog tako i izmišljenog. Tako se naše kolektivno mišljenje
odvija otprilike ovako: ako povećamo znanje o nečemu tada
možemo povećati i nadzor nad time. Povećamo li nadzor nad
nečime možemo to upotrijebiti da bismo unaprijedili znanje ili
uklonili to kao prijetnju vlastitoj sigurnosti i stalnoj potrazi za znanjem. Vidite li to istančano ludilo koje je tako blisko upleteno
u samo tkanje našeg mišljenja?
Ono što sami sebe moramo zapitati nije: "Kako mogu
postići veću kontrolu!?" Primarno pitanje kojim bi se morao
pozabaviti svatko od nas glasi: "Kako da se oslobodim potrebe
za nadzorom?" Zašto osim osnovnih potreba za opstankom i
udobnostima života trebamo zaraditi više novca, voziti brži
automobil ili osjećati kako neizostavno moramo podijeliti svoje
probleme s blagajnicom u supermarketu? Abraham Maslow
kaže da imamo psihološku potrebu za nadzorom i u pravu je. Ali to potiče pitanje: "Što uzrokuje psihološku potrebu za
nadzorom?"
Potreba za nadzorom potječe od osjećaja da je nadzor
potreban. Odnosno, mi se osjećamo izvan kontrole. Osjećaj
može ili ne može biti osvješćen. Zapravo, najčešće i nije. Ali ona
istančana, nesvjesna potreba da imamo nadzor nad situacijama
hrani većinu naših želja koje nadilaze golo preživljavanje i
osnovnu udobnost. (Naravno, znam da je ovaj model grubo
pojednostavljenje zamršenih psiholoških interakcija koje nam se odvijaju u glavi, ali pratite me još malo i vidjet ćemo kud će
nas to odvesti.)
Ego se izražava na dva moguća načina. Može mirovati,
osjećati se razgaljeno i potpuno. To doživljavate kad se zagledate
u nebo puno zvijezda ili kad se probudite i osjećate se usklađeno
- kao da je sve na svijetu dobro. Drugi izraz ega je onaj koji
doživljavamo 99% vremena. To je ego koji se osjeća prazno i
pokušava tu prazninu zapuniti skupljajući oko sebe stvari i ljude
koji ga privremeno čine potpunim.
"Privremeno" je ključna riječ. Kao da ego ne možemo umiriti
trajno, zar ne? Kad kupimo novi automobil naš je ego potpuno
zadovoljan sve dok se ne pojavi udubina na vratima ili ne stigne
prva rata oplate. Otplativši posljednji obrok jedva čekamo da se
riješimo toga automobila i kupimo novi. Novi automobil, novi
posao, nova hrana, više novca, više vremena, više ljubavi - naš
ego neumorno traži više iskustava, nova iskustva u ispraznom
pokušaju da utiša onaj nejaki glasić odnekud iz dubine koji
uporno šapće: "Još nisam (pot)pun."
Nedostatak vremena najveći je nedostatak našeg vremena.
Ako desetero ljudi upitate što znači "živjeti u sadašnjosti"
dobit ćete deset različitih odgovora. Kao i o vremenu, svi
govore o tome, ali čini se da nitko ništa ne poduzima. Možda je to zato što mnogi od nas uopće nisu sigurni što znači "živjeti u
sadašnjosti" i kakve bi nam to koristi moglo donijeti.
Na prvi bi pogled definirati "sada" trebao biti lak zadatak, ali
nije tako. Mogli biste reći: "Sada je sada" i na tome stati. Pripadali
biste među mudre. Zagrebemo li tek malo ispod površine
pitanja "što je sada" otkrivamo zapetljano klupko racionalnih,
ali neukrotivih crva sumnje koji jednako zbunjuju znanstvenike
i filozofe. Zapravo, traganje za sadašnjom svjesnošću j
varavim unutarnjim mirom koji on navodno otkriva zbunjuje
čovječanstvo sve od one prve iskrice svjesnosti samog sebe koja
tinjala u ljudskim očima od pradavnina.
Naša tijela i umovi razvili su se oko kratkoročnih stresova
poput neočekivano lošeg vremena, manjih okršaja sa susjednim
plemenima i povremenim penjanjem na visoko stablo u bijegu
od sabljozubog tigra i njegovih pogubnih zubi nalik na mačeve.
Pretpovijesni lovci-sakupljači radili su samo tri ili četiri dana
tjedno kako bi osigurali sve potrebno za preživljavanje. Između
dana ispunjenih stresnim događajima bili su stiješnjeni dani
dokonog druženja sa članovima klana, lijenih šetnji uz jezero i
sati provedenih u vodoravnom položaju te promatranju oblaka.
Da pokušamo odabrati jednu riječ koja bi odredila živote
suvremenih ljudi bila bi to - grozničavost. Kad smo mi u
zabilježenoj povijesti bili toliko pripremljeni za neprekidnu
aktivnost? Mi uistinu sami sebe izluđujemo. Šezdeset ili
sedamdeset godina nije dovoljno vremena da bi nam se živci,
kosti i mozak prilagodili pojačanoj aktivnosti i stresu koje nam je nametnuo suvremeni život. Naša tijela i umovi iz iskustva
znaju jesu li nas naraštaji postupne evolucije trebali pripremiti
za grubu navalu življenja u 21. stoljeću. Stvoreni su za mirniju,
kontemplativnu egzistenciju.
Ta priroda sklona promišljanju koja potječe od naših
najstarijih predaka još uvijek je s nama, genetski je kodirana u
svakoj našoj stanici i strpljivo čeka da je ponovno otkrijemo.
To je vječno prisutan ali slabašan glas koji se upinje nadjačati
sve zaglušniju grmljavinu suvremenog ludila. Ako na trenutak
poslušate čut ćete ga kako tiho moli: "Usporite! Uživajte. Pustite
da svijet prođe pokraj vas samo nekoliko minuta duže." Taj se
glas može čuti upravo sada, on ne odzvanja u našoj prošlosti,
on se ne odražava u nadanjima i strahovima naše zamišljane budućnosti. I to nas vraća u sadašnjost.
Mislimo da tratimo vrijeme kad ništa ne radimo. Ovaj problem nije pitanje količine nego kvalitete. Okretanjem prema
svojoj nutrini pomlađujemo um i tijelo tako da ih usklađujemo
s vanjskim svijetom. Odvajamo li vrijeme za sanjarenje ili meditaciju "izgubljeno" će se vrijeme posve sigurno nadoknaditi
u obnovljenoj energiji i kreativnosti.
Dnevne aktivnosti ne mogu se izbjeći i iako će nam povlačenje
od svijeta da bismo meditirali svakako donijeti koristi, promiče
nam jedna važna istina. Pogrešno pretpostavljamo da ne
možemo biti aktivni i tihi u isti čas. No ispada da možemo biti
izvana aktivni, a istodobno u nutrini mirni. Da, možete imati i
jedno i drugo. Budući da ste ljudi možete se obnavljati u hodu;
možete održavati stanje unutarnjeg mira koje vas odmara dok se
bavite svakodnevnim zadacima.
Zamislite čovjeka koji leži na leđima i gleda zvijezde. Leži ondje
već dugo i um mu je poput tihe praznine svemira. To nije um
poslovnog čovjeka ili tvorničkog radnika. Taj čovjek ne bi znao
otvoriti vrata, jesti juhu žlicom ni izgovoriti pristojan pozdrav.
A ipak je potpuno svjestan i pun pouzdanja i mira koje je ranije
bilo svojstveno samo svecima i velikim duhovnim učiteljima. Taj
je čovjek umro prije cijele jedne vječnosti, umotan u životinjsku
kožu, a oplakala ga je šačica ljudi nalik njemu - članovi njegova
klana. Njegov život kontemplacije bio je u oštroj suprotnosti
s njegovim današnjim pandanom čije su misli nalik na čvor
migoljavih zmija, a ne odraz zvjezdanih putanja. Iz sinaptičkih
veza u mozgu suvremenog čovjeka gorljivo se ispaljuju impulsi od prvog treptaja svjesnosti ujutro do posljednjeg daha uvečer
kad ga dobrodošla tišina sna oslobađa i priprema za jurnjavu
sljedećeg dana.
Naš je drevni predak u osnovi bio poput nas. U svakom
pogledu on je bio - mi. Da se rodi danas i odraste u obitelji
srednjeg sloja mislim da ga ne biste mogli izdvojiti iz skupine
njegovih suvremenih rođaka. Ali evo u čemu je problem. Sile
koje su oblikovale njegov veliki mozak i uspravno tijelo nisu one
koje suvremeni čovjek današnjice poznaje, ni najmanje. Naša
tijela i umovi, oblikovani prije no što je izmišljeno vrijeme, danas
su izloženi surovim silama koje drevni ljudi nisu poznavali. Zagađenje, iznimno stresni poslovi, pritisak višestrukih zadataka, visoka stopa razvoda, sati sjedenja pred računalom i
potreba da se dnevno 'probave' negativne vijesti koje dijelimo s
cijelim svijetom - sve su to nepoznati uzroci stresa s kojima se
naši preci nisu morali suočavati čak ni prije stotinu godina.
Ustvrdimo li da smo stvorili grozničav svijet samo ističemo
ono što je očito. Pokreće nas neutaživa potreba da popunimo
sve praznine. Znanje je novi bog. Mi mislimo da, ako nešto
poznajemo, to i posjedujemo i da imamo nad time vlast. A
ako možemo nad nečime imati vlast to možemo upotrijebiti za
daljnje širenje znanja i još veću kontrolu ili za zaštitu od zla - kako
stvarnog tako i izmišljenog. Tako se naše kolektivno mišljenje
odvija otprilike ovako: ako povećamo znanje o nečemu tada
možemo povećati i nadzor nad time. Povećamo li nadzor nad
nečime možemo to upotrijebiti da bismo unaprijedili znanje ili
uklonili to kao prijetnju vlastitoj sigurnosti i stalnoj potrazi za znanjem. Vidite li to istančano ludilo koje je tako blisko upleteno
u samo tkanje našeg mišljenja?
Ono što sami sebe moramo zapitati nije: "Kako mogu
postići veću kontrolu!?" Primarno pitanje kojim bi se morao
pozabaviti svatko od nas glasi: "Kako da se oslobodim potrebe
za nadzorom?" Zašto osim osnovnih potreba za opstankom i
udobnostima života trebamo zaraditi više novca, voziti brži
automobil ili osjećati kako neizostavno moramo podijeliti svoje
probleme s blagajnicom u supermarketu? Abraham Maslow
kaže da imamo psihološku potrebu za nadzorom i u pravu je. Ali to potiče pitanje: "Što uzrokuje psihološku potrebu za
nadzorom?"
Potreba za nadzorom potječe od osjećaja da je nadzor
potreban. Odnosno, mi se osjećamo izvan kontrole. Osjećaj
može ili ne može biti osvješćen. Zapravo, najčešće i nije. Ali ona
istančana, nesvjesna potreba da imamo nadzor nad situacijama
hrani većinu naših želja koje nadilaze golo preživljavanje i
osnovnu udobnost. (Naravno, znam da je ovaj model grubo
pojednostavljenje zamršenih psiholoških interakcija koje nam se odvijaju u glavi, ali pratite me još malo i vidjet ćemo kud će
nas to odvesti.)
Ego se izražava na dva moguća načina. Može mirovati,
osjećati se razgaljeno i potpuno. To doživljavate kad se zagledate
u nebo puno zvijezda ili kad se probudite i osjećate se usklađeno
- kao da je sve na svijetu dobro. Drugi izraz ega je onaj koji
doživljavamo 99% vremena. To je ego koji se osjeća prazno i
pokušava tu prazninu zapuniti skupljajući oko sebe stvari i ljude
koji ga privremeno čine potpunim.
"Privremeno" je ključna riječ. Kao da ego ne možemo umiriti
trajno, zar ne? Kad kupimo novi automobil naš je ego potpuno
zadovoljan sve dok se ne pojavi udubina na vratima ili ne stigne
prva rata oplate. Otplativši posljednji obrok jedva čekamo da se
riješimo toga automobila i kupimo novi. Novi automobil, novi
posao, nova hrana, više novca, više vremena, više ljubavi - naš
ego neumorno traži više iskustava, nova iskustva u ispraznom
pokušaju da utiša onaj nejaki glasić odnekud iz dubine koji
uporno šapće: "Još nisam (pot)pun."
Нема коментара:
Постави коментар