Frank Kinslow: Kako postati sretan, 2. deo
Možda mislite da taj osjećaj praznine nije dobar, ali on to
zapravo jest. Baš kao što je i fizička bol dobra jer da ne osjećamo
bol ne bismo znali da smo se ozlijedili. Zamislite da imate
neurološku manu ili genetsku bolest anhidrozu i da ne možete
osjetiti bol. (Anhidroza zapravo znači nemogućnost znojenja
koja prati nemogućnost osjećanja boli.) Ne biste mogli mirno
piti ili jesti vruću hranu čak i kad biste mogli, ne biste znali
žvačete li i u zalogaju odreska i svoj jezik. Ne biste znali jeste li
dobili ozebline od obične šetnje parkom, ili krvarite li kad biste
udarili glavom o rub ormara. Bol je prirodan signal upozorenja
da nešto nije u redu. Isto je i s osjećajem praznine. To je signal
upozorenja da ono što radimo ne rješava problem.
Trudimo se utišati onaj tihi glasić koji nas podsjeća da nam
nešto nedostaje u svakom smislu. Zapravo, suvremeni je čovjek
neobično domišljat u pronalaženju načina da taj unutarnji
glas uguši. Tehnologija je naš najveći alat i odlično se uklapa u mentalitet vrste "namami i preusmjeri" koji smo razvili da
zadovoljimo glad za još više. Računalo za kojim sada sjedim
savršen je primjer. Funkcionalno je, da, ali i - kad je povezano
na internet - postaje jedna od najvećih igračaka koje je ljudska
vrsta smislila.
Kupovanje je drugi primjer. Koliko nas kupuje
stvari koje uopće ne trebamo? Koliko vas se sjeća kamenčića kao kućnog ljubimaca, Pet Rock. Koliko vas ih još uvijek ima?
Hajde, molim vas, priznajte. Nakon što ste masno platili kamen
sličan onom iz vrta nećete ga tek tako baciti preko ograde.
Kladim se da ga još uvijek imate negdje u podrumu.
Priklanjamo se oblicima zabave da bismo sami sebi odvratili
pozornost od osjećaja praznine, usamljenosti i gubitka.
Kupovanje, hrana, ekstremni sportovi, seks, televizija - popis
se nastavlja u beskonačnost. Ne možemo čak niti uživati u
plodovima svog truda jer nam se gotovo istog trenutka u mozak
ušulja želja za većim i boljim modelom. Nikako ne uspijevamo ispuniti bezdan praznine pokušavajući ga zatrpati stvarima,
mislima i osjećajima. To bi bilo kao da crveno svjetlo pokazivača
ulja u automobilu prebojite crnim markerom tako da vas stalno
ne podsjeća da imate malo ulja. Praznina, dosada, nemir i
tjeskoba - poput fizičke boli - crvena su svjetla upozorenja.
Pokušavaju nam signalizirati da nešto nije u redu. Poručuju nam da nam vanjska aktivnost neće osigurati unutarnji mir. Išli
smo prema van da steknemo što više, no odgovor leži u drugom
smjeru.
U čemu je, dakle, problem? Zašto osjećamo trajan poriv da
postižemo i stječemo sve više i više? Problem je u tome što ne
trebamo više. Trebamo manje. Zapravo, trebamo i manje od
toga. Ne trebamo ništa. Znam da to zvuči ludo, ali istina je. Evo
zašto.
Kvantna fizika nam govori da život ima dvije strane: 1.)
polje oblika i energije i 2.) Ništa(vilo) iz kojega sve to proizlazi.
Zapravo, kvantna fizika nije na to ukazala prva. Svi duhovni
tekstovi poput Veda i Upanišada, taoističkih i budističkih zapisa
te kršćanske doktrine govore o praznini koja je postajala prije
stvaranja. Pa što je u tome tako iznimno? Ispada da Ništavilo
nije prazno. Pozorno me pratite, sada postaje zanimljivo. Sve
stvorene stvari - zvjezdana prašina i antitvar i bubamare i lijepi
snovi - postoje u relativnom svijetu oblika i energije. To polje
oblika okružuje i prožima Ništavilo. Ništavilo ima sve sastavne
elemente za popunjavanje našega kozmičkog postojanja
beskonačnom množinom stvari, ali kao Ništavilo one još nisu
poprimile oblik.
Kako znamo da Ništavilo postoji? Eto, i sveci i znanstvenici
rekli su nam da postoji. David Bohm, teoretičar kvantne
mehanike kojega je Einstein smatrao svojim intelektualnim
sinom, nazvao je Ništavilo "implicitnim redom". Prva dva stiha
Postanka navode: "U početku ... zemlja je bila bez oblika i
prazna." jeka Ništavila odzvanjala je i prije 3000 tisuće godina
u prvom retku Taittririja Upanišade: "Na početku, svijeta nije
bilo."
Ali, Ništavilo nije moglo samo besposleno sjediti pa se upustilo
u posao stvaranja. Prva mu je aktivnost bilo razmišljanje. Prva
misao mu je bila o njemu samom. O čemu se i imalo razmišljati?
Prva misao stvorila je osjećaj Jastva, tu neograničenu bit koju
poznajete kao "ja". Onda je Ništavilo razmislilo o svim uistinu
lijepim stvarima koje može stvoriti. U tom je času Ništavilo
postalo nešto. Postanak dalje navodi. "I duh Božji lebdio je
nad vodama. I reče Bog: 'Neka bude svjetlost!' I bi svjetlost."
Taittririja Upanišada nas poučava istome: "Od ne-postojanja
nastalo je Postojanje. Postojanje je od sebe stvorilo ja. Zato se
zove Samo-stvoreno." Vidite, dakle, ideja daje Ništavilo stvorilo
sve prisutna je već poduže vrijeme. A za to postoji i razlog.
Kad ideju o Ništavilu pridodamo iskustvu o Ništavilu to
na nas ima izuzetan učinak. Uklanja patnju. Tako je: Ništavilo
iskorjenjuje tjeskobu, nevolju i nesreću. Uravnotežuje nesklad
svake vrste te krijepi tijelo i duh. Ono je uistinu čudotvoran
lijek za svaku bolest i ludilo čovječanstva koji sve rješava bez
ikakva napora, uklanjajući potrebu za borbom i mučenjem.
Kao univerzalna veličina odjeće - pristaje svima. Dakle, kad
ego krene u potragu za ispunjenjem novom vezom ili novim
automobilom mora sa sobom povesti Ništavilo ili će sve završiti
na neželjen način tj. patnjom.
Ludo, zar ne? Mislimo da moramo oko sebe nagomilati što
više stvari, bogatstva i prijatelja da bismo se osjećali potpunima.
Ali kao što nam je svima poznato, sve što steknemo možemo i
izgubiti. Svi poznajemo ljude koji su izgubili bogatstva i prijatelje
za koje su nekoć mislili da im pripadaju za cijeli život. Patnju
ne uzrokuje gubitak. Uzrokuju je strah od gubitka i čežnja za
povratom onoga što smo izgubili. Stvari i ljudi nisu problem.
Muku stvara ta vezanost uma za njih. Um se veže za stvari
jer ne poznaje vrijednost Ništavila. Ako imate (nemate) Ništa
nemate što izgubiti. Mislim da ovu posljednju tvrdnju ne treba
objašnjavati.
Pogledajmo to u odnosu na mir. Kad smo mirni ne patimo,
zar ne? Mir i strah ne mogu postojati u isti čas. Smiren um ne
može pojmiti patnju. Potpuno su suprotni. Mir ne istiskuje
strah i patnju, on im jednostavno ne dopušta da postoje u toj
blagotvornoj okolini. Mir je neplodno tlo za strah. Koristit će
nam da bolje razumijemo mir ako ikada želimo dokučiti bit
patnje.
Što je mir? Ako na mir gledamo kao na izraz veće ili manje
mentalne aktivnosti rekli bismo da je mir manje aktivnosti,
zar ne? Kad se osjećate puni mira vaš um je tih, nije li tako?
Zamislite da gledate zalaz sunca ili sjedite na panju u šumi za
razliku od svađe sa šefom.
Нема коментара:
Постави коментар