понедељак, 30. мај 2016.

Osho: Predgovor knjizi "Od medikacije do meditacije"

MEDICINA I MEDITACIJA

Govor koji je Osho održao ispred udruženja
lekara u Ahmedabadu, Gujarat


Dve su metode iskušane da bi se razumela i izlečila bolest zvana čovek. Jedna je medicina, druga je meditacija. Oboje je tretman za istu bolest. Ovde bi bilo dobro razumeti da medicina svaku ljudsku bolest smatra odvojenom - analitički pristup jednom delu. Meditacija smatra čitavog čoveka bolešću. Meditacija gleda na ljudsku osobnost kao na bolest. Medicina pak smatra da bolesti dolaze čoveku, da su one za njega strane. Polako se ta razlika smanjuje i medicinska je znanost počela govoriti: "Nemojte tretirati bolest već pacijenta."
...
Hiljadama je godina čovek mislio da su duša i telo osobe dve različite stvari. Ovo razmišljanje rezultiralo je dvema opasnim posledicama. Jedna je što su neki ljudi smatrali da je čovek samo duša te negirali telo. Takvi su ljudi doprineli razvoju meditacije ali ne i medicine - medicina nije mogla postati znanost, telo je bilo potpuno degradirano. Suprotno od toga, neki su smatrali da je čovek samo telo, dušu su negirali. Oni su sproveli mnoga istraživanja i razvili medicinu, no nisu učinili ni korak ka meditaciji.
No čovek je istovremeno oboje. Ja takođe kažem da je to jezička greška: kada kažemo oboje istovremeno, to ostavlja dojam da su dve stvari spojene zajedno. Ne, u stvari duša i telo čoveka dva su kraja istog pola. Ako se gleda iz ispravnog ugla mi nećemo moći reći da je čovek telo plus duša, to nije tako. Čovek je psiho-somatski ili somato-psihičan. Čovek je um-telo ili telo-um. 


...
U dimenziji šta zdravlje jeste, medicinska nauka do sada nije mogla postići ništa. Njen se rad kreće u dimenziji bolesti. Ako medicinsku znanost pitate o bolesti, ona će vam pokušati dati definiciju, no ako je pitate što je zdravlje ona će vas pokušati zavesti. Ona kaže da ako nema bolesti, tada je zdravlje ono što ostaje. To je obmana, ne definicija. Kako možete definisati zdravlje vezano uz bolest? To je kao da definišete cvet vezano za trn, kao da definišete život vezano uz smrt ili svetlo vezano za mrak. To je kao da date definiciju muškarca vezano za ženu, ili obrnuto.
...
Swasthya ne znači to, swasthya znači onaj ko je utvrđen iznutra, ko se ostvario. Swasthya znači onaj ko može mirovati u sebi. Zbog toga swasthya ne znači samo zdravlje. U stvari ni u jednom svetskom jeziku ne postoji reč koja se može uporediti sa swasthya. Svi ostali jezici imaju reči koji su sinonimi i sa bolešću i sa ne-bolešću. Glavna zamisao swasthya je da je ono što mi nosimo ne-bolest. Biti nebolestan je neophodno, no nije dovoljno za swasthyu. Potrebno je još nešto - nešto s druge strane, iz našeg unutrašnjeg bića. Čak i ako bolest počne izvana, njene vibracije odjekuju sve do duše.

Recimo da bacim kamen u mirno jezero: uznemiri se samo jesto gde je kamen pao u vodu, ali valovi koje je on izazvao stižu do obale. Slično, bilo što da se u telu dogodi, valovi stižu do duše. Ako klinička medicina tretira samo telo, što će se dogoditi s onim valićima koji su stigli do obale? Ako smo bacili kamen u jezero i ako se koncentrišemo samo na ono mesto gde je kamen dodirnuo vodu i potonuo, što će se tada dogoditi sa svim onim valovima koji sada postoje sami za sebe, neovisni od kamena?
...
Medicina pokušava čoveka osloboditi bolesti na površini, na nivou tela. Ali upamtite, iako oslobođen svih bolesti, čovek nije oslobođen od osnovne bolesti koja se zove: biti čovek. Ta je bolest težnja za nemogućim, nezadovoljstvo sa svime. Ta bolest čini da je sve što čovek radi ništavno, a sve ono što nema je važno.
Meditacija je lek za bolest biti čovek. Za. sve druge bolesti lekari imaju lek, medicina ima lek, no za ovu specifičnu bolest jedino meditacija ima lek. Medicinska će nauka biti kompletna onoga dana kada shvatimo unutrašnju stranu čoveka i počnemo raditi i na njoj. Prema mojem shvatanju bolesna osoba koja čuči u nama stvara hiljadu i jednu bolest na nivou tela izvana.





Нема коментара:

Постави коментар